UWAGA
Strona jest ponownie oddana do uzytku po zabiegach konfiguracyjnych. Jeśli zobaczą Państwo na niej jakieś błedy techniczne, prosimy o ich zgłoszenie.

Większość artykułów w portalu to nasze własne teksty z kluczowych dziedzin związanych z naszą misją. Spora część materiałów pochodzi też z polskiej wersji Wikipedii, gdzie były odrzucone ze względu na politykę redaktorów (przeczytaj o krytyce Wikipedii). Są też i takie, które zostały przeniesione na nasze strony, gdyż stanowią istotne uzupełnienie merytorycznej treści naszego serwisu. Wszystkie artykuły podlegają edycji przez naszych Użytkowników, dlatego ich wersje mogą się różnić od prezentowanych na innych witrynach.

Wedamedia:Netykieta

Z Wedapedia
Wersja z dnia 19:28, 29 lis 2022 autorstwa imported>Wedun (aww)
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Ludzie związani z projektami Wedamedii mają różne charaktery, poglądy i doświadczenia, dlatego by uniknąć konfliktów należy dbać o przestrzeganie podstawowych zasad, które wzorem Wikipedii, zalecamy także naszym Użytkownikom:

Podstawowe zasady etykiety internetowej (netykiety)

  • Zakładaj dobrą wolę drugiej strony – przyjmij, że osoba, z którą dyskutujesz, z pewnością również działa w dobrej wierze.
  • Mów jak najczęściej miłe rzeczy – strony dyskusyjne nie służą wyłącznie do sporów. Gdy uznasz artykuł za szczególnie ciekawy, nie wstydź się napisać o tym w dyskusji.
  • Krytykuj za pomocą pytań – zamiast stwierdzać po prostu, że dana osoba jest w błędzie, można ją spytać, czy jest pewna, że ma rację. Na przykład zamiast pisać „Rower nie musi być koniecznie jednośladem!” można napisać „Czy słyszałeś / słyszałaś o tym, że istnieją rowery poziome, które mają trzy koła?”
  • Pochwal, zanim skrytykujesz – dyskusję zaczynaj zawsze od jakiejś pochwały. Gdy tak zrobisz, krytykowana osoba nie odbierze krytyki jako osobistego ataku i będzie bardziej skłonna zareagować na nią pozytywnie.
  • Usuwaj starą krytykę – gdy osoba przez Ciebie krytykowana przyjęła do wiadomości uwagi i pozytywnie na nie zareagowała, usuń z tekstu dyskusji słowa dawnej krytyki lub ewentualnie streść ją do absolutnego minimum. One nie muszą stygmatyzować. Ale...
  • Nie ukrywaj wpisów ze swojej strony dyskusji – w dyskusji użytkownika znajdują się wpisy: uwagi, prośby, wskazania, opinie innych wedapedystów. Wpisy w dyskusji nie powinny być usuwane przez użytkowników, do których się zwracano – oprócz tych, które ewidentnie mogą obrażać innych lub są atakami osobistymi. Stare wpisy powinny być archiwizowane z linkowaniem na stronie dyskusji.
  • Nie kasuj prób dyskusji o haśle – jeśli jedna strona próbuje przedyskutować zmiany w haśle dokonane przez Ciebie, odpowiedz na jej pytania – nie kasuj i nie rewertuj bez zastanowienia.
  • Moderuj zbyt gorące dyskusje – jeśli widzisz, że dyskusja dwóch osób wkracza w niebezpieczną fazę, włącz się w nią jako bezstronny moderator / bezstronna moderatorka. Wypunktuj im wyraźnie różnice i podobieństwa ich stanowisk oraz zaproponuj koniec dyskusji, jeśli ta kręci się w kółko.
  • Przejdź na priv – jeżeli wokół jakiegoś zagadnienia toczy się między Tobą a innym wedapedystą / inną wedapedystką dyskusja przez dłuższy czas, osoby obserwujące ostatnie zmiany bardzo łatwo zauważą tego typu spór. W takim przypadku lepiej zaproponuj drugiej osobie prywatną rozmowę poza Wedapedią poprzez pocztę elektroniczną lub komunikatory. W ten sposób szybciej będzie można dojść do ładu i nikt też nie będzie wam zakłócał samej dyskusji, czasami mogącej bardzo długo trwać.
  • Pisz w pierwszej osobie – pamiętaj, że krytykując kogoś, wyrażasz tylko swoje zdanie. Dlatego lepiej jest krytykować, pisząc „Moim zdaniem to nie jest prawda” niż „Wszystkim wiadomo, że to nieprawda”.
  • Unikaj atakowania osób – dyskutuj zawsze tylko o poglądach.
  • Daj do zrozumienia, że dotarły do Ciebie argumenty – zanim zaczniesz krytykować, napisz, że rozumiesz argumenty osoby krytykowanej (nawet jeśli się z nimi nie zgadzasz). Nie pisz „To nieprawda, że...”, tylko „Rozumiem Twoje argumenty, ale się z nimi nie zgadzam, bo...”.
  • Nie angażuj się przesadnie – pamiętaj, że to jest encyklopedia, a nie forum dyskusyjne. Jeśli dyskusja stała się zbyt gorąca, spróbuj zaniechać dalszej i napisz jakieś inne hasło.
  • Reaguj na łamanie netykiety – jeżeli widzisz, że ktoś łamie zasady netykiety, nie czekaj, aż zareaguje osoba dłużej działająca w Wedapedii czy osoba posiadająca uprawnienia administratora. Jeżeli zauważysz, że naruszono którąś z zasad Wedaetykiety, zwróć na to uwagę. Oczywiście, zwracając uwagę, nie łam żadnej z tych zasad.
  • Nie zwalczaj chamstwa chamstwem – chociaż często wydaje się, że takie działania bywają skuteczne, to jednak reagując chamstwem na chamstwo, uczysz się w taki sposób reagować, jak i uczyć się tego mogą osoby dołączające do projektu. Osobie, która zachowuje się w sposób chamski, przedstawiaj netykietę neutralnie, lecz twardo. W takich przypadkach nie dawaj się wyprowadzić z równowagi, a jeżeli trudno Ci się opanować, poproś innych użytkowników, aby zajęli się danym przypadkiem chamskiego zachowania.



Ta strona została utworzona przez naszych Użytkowników i jest artykułem własnym Wedapedii, który może być poddawany edycji i uzupełnieniom, korygowanym przez redaktorów i administratorów serwisu. Jego edycje i autorów można zobaczyć tutaj. Możesz go kopiować i udostępniać z zachowaniem praw autorskich: licencja CC-BY-SA 3.0 oraz GNU FDL