UWAGA
Strona jest ponownie oddana do uzytku po zabiegach konfiguracyjnych. Jeśli zobaczą Państwo na niej jakieś błedy techniczne, prosimy o ich zgłoszenie.

Większość artykułów w portalu to nasze własne teksty z kluczowych dziedzin związanych z naszą misją. Spora część materiałów pochodzi też z polskiej wersji Wikipedii, gdzie były odrzucone ze względu na politykę redaktorów (przeczytaj o krytyce Wikipedii). Są też i takie, które zostały przeniesione na nasze strony, gdyż stanowią istotne uzupełnienie merytorycznej treści naszego serwisu. Wszystkie artykuły podlegają edycji przez naszych Użytkowników, dlatego ich wersje mogą się różnić od prezentowanych na innych witrynach.

Iwona Nowakowska-Kempna

Z Wedapedia
Wersja z dnia 07:26, 29 lis 2022 autorstwa imported>Wedun (1 wersja)
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
Iwona Nowakowska-Kempna
Ilustracja
Iwona Nowakowska-Kempna – dziekan dwóch kadencji Wydziału Humanistyczno-Społecznego ATH
Data i miejsce urodzenia

1949
Siemianowice Śląskie

Zawód, zajęcie

filolog, wykładowca akademicki

Tytuł naukowy

profesor doktor habilitowany

Alma Mater

Uniwersytet Jagielloński

Uczelnia

Uniwersytet Śląski,
Akademia Techniczno-Humanistyczna w Bielsku-Białej, Akademia Ignatianum, Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. Jana Długosza w Częstochowie

Stanowisko

profesor zwyczajny,
nauczyciel akademicki

Iwona Elżbieta Nowakowska-Kempna (ur. 1949 w Siemianowicach Śląskich) – polonistka i slawistka, filolog, specjalizująca się w językoznawstwie ogólnym; nauczycielka akademicka związana z uczelniami w Katowicach i Bielsku-Białej[1] oraz Częstochowie[2].

Życiorys

Urodziła się w 1949 roku w Siemianowicach Śląskich. W Katowicach ukończyła tam kolejno Szkołę Podstawową nr 1, a następnie w 1967 roku tamtejsze II Liceum Ogólnokształcące im. Marii Konopnickiej[3]. Po zdanym egzaminie maturalnym z wyróżnieniem podjęła studia na Uniwersytecie Jagiellońskim. Studiowała Filologię Polską (1967-1972) i Filologię Słowiańską, w zakresie bułgarystyki (1968-1973). Po ukończeniu studiów rozpoczęła pracę w Uniwersytecie Śląskim (1972-2001).

Pracowała w latach 1972–1988 w Instytucie Języka Polskiego UŚ, a następnie w latach 1988–2001 w Instytucie Filologii Słowiańskiej UŚ. Na Uniwersytecie Śląskim otrzymała także kolejno stopnie naukowe doktora i doktora habilitowanego. Rozprawę habilitacyjną obroniła w Uniwersytecie Warszawskim w 1986 roku. W 1998 roku prezydent Rzeczypospolitej Polskiej nadał jej tytuł profesora nauk humanistycznych[1].

Poza pracą naukowo-dydaktyczną na Uniwersytecie Śląskim wykładała także na Wydziale Nauk Społeczno-Pedagogicznych w Katowicach Wyższej Szkoły Pedagogicznej Towarzystwa Wiedzy Powszechnej, a w 2001 roku zajęła się organizacją Wydziału Humanistyczno-Społecznego w Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku-Białej. Przez dwie kadencje od 2001 do 2008 roku pełniła funkcję jego dziekana. Poza tym zorganizowała na nim Katedry Studiów Środkowoeuropejskich (2002-2004) oraz Językoznawstwa Ogólnego i Metodologii Badań Humanistycznych (2004-2008). W latach 2008–2009 była również pracownikiem Instytutu Języka Polskiego PAN w Krakowie. W latach 2008–2014 pracowała jako kierownik Katedry Kulturowych i Chrześcijańskich Podstaw Edukacji Akademii Ignatianum w Krakowie. W Uniwersytecie Humanistyczno-Przyrodniczym im. Jana Długosza w Częstochowie (poprzednio Akademii im. Jana Długosza) jest Przewodniczącą Rady Dyscypliny Instytutu Językoznawstwa na Wydziale Humanistycznym[2].

W wyborach do Parlamentu Europejskiego w 2004 roku kandydowała z listy Inicjatywy dla Polski, która nie osiągnęła progu wyborczego[4].

Dorobek naukowy

Jej zainteresowania naukowe i badawcze koncentrują się wokół problematyki związanej z szeroko pojętym językoznawstwem ogólnym[1]. Do najważniejszych prac Iwony Nowakowskiej-Kempnej należą:

Monografie

  1. Transpozycje nazw własnych z języka polskiego na języki południowosłowiańskie, Katowice 1979, s. 196.
  2. Konstrukcje składniowe z leksykalnymi wykładnikami predykatów uczuć, Katowice 1986, s. 326.
  3. Konceptualizacja uczuć w języku polskim: prolegomena, Warszawa 1995, s. 272.
  4. Polszczyzna kresowa na Śląsku, Katowice 1996, s. 45.
  5. Jednostki językowe w analizie prototypowej, Katowice 2000, s. 217.
  6. Konceptualizacja uczuć w języku polskim. Część II, Data, Warszawa 2000, s. 435.
  7. Konceptualizacja uczuć w języku bułgarskim / Konceptualizacija na čuvstva v bălgarskija ezik. / rec. prof. zw dr hab. Barbara Lewandowska-Tomaszczyk, prof. zw. dr hab. Wiesław Boryś. Wyd. UJD, Częstochowa 2018, s. 268. [w druku].

Druki zwarte

  1. Wybór współczesnych tekstów polskich (współautor: E. Gawęda), Katowice 1978, s. 44.
  2. Nauczanie języka polskiego jako ojczystego, etnicznego i obcego (redaktor), Wrocław 1992.
  3. Język a kultura, t. 8, Podstawy metodologiczne semantyki współczesnej (redaktor), Wrocław 1992, s. 293.
  4. Śląsk w badaniach językoznawczych: badanie pogranicza językowo-kulturowego polsko-czeskiego, T. 1 (redaktor), Katowice 1993, s. 200.
  5. Śląsk w badaniach językoznawczych: badanie pogranicza językowo-kulturowego polsko-czeskiego, T. 3, Rodzina: język – tradycja – tożsamość (redaktor), Katowice 1997, s. 211.
  6. Śląsk jako region pogranicza językowo-kulturowego w edukacji (redaktor),t. 2, Katowice 1997, s. 298.
  7. EFFATA – Otwórz się. Logopedia jako nauka interdyscyplinarna: teoretyczna i stosowana (redaktor). Wydawnictwo UŚ, Katowice 1998, s. 280.
  8. Uczucia w języku i tekście (współredaktor obok A. Dąbrowskiej i J. Anusiewicza), Język a kultura, t. 14, Wrocław 2000, s. 297.
  9. Uczeń na pograniczu polsko-słowackim (redaktor), Bielsko-Biała 2007, s. 375.
  10. W harmonii z naturą – elementy ekologii w pedagogice i sztuce, seria naukowa: PEDAGOGIKA – LOGOPEDIA – GLOTTODYDAKTYKA, t. I, red. M. Knapik,
  11. A. Łobos, I. Nowakowska-Kempna, WAM, Kraków, 2009, s. 180.
  12. Studia z logopedii i neurologopedii, seria naukowa: PEDAGOGIKA – LOGOPEDIA – GLOTTODYDAKTYKA, t. II, red. I. Nowakowska-Kempna, WAM, Kraków, 2009, s. 250.
  13. Studia z neurologopedii, seria naukowa: PEDAGOGIKA – LOGOPEDIA – GLOTTODYDAKTYKA, t. III, red. I. Nowakowska-Kempna, D. Pluta-Wojciechowska, WAM, Kraków, 2010, s. 253.
  14. Rzecz o dziele Piotra Skargi SJ. Słowo o duchowości, patriotyzmie i wychowaniu, red. I. Nowakowska-Kempna, M. Chrost, WAM, Kraków, 2012, s. 304.
  15. Uniwersalne wartości kultury w edukacji i terapii, seria naukowa, PEDAGOGIKA – LOGOPEDIA – GLOTTODYDAKTYKA, t. V, red. I. Nowakowska-Kempna, WAM, Kraków, 2012, s. 465.
  16. Dziedzictwo kulturowo-historyczne REGIONU, seria naukowa: PEDAGOGIKA – LOGOPEDIA – GLOTTODYDAKTYKA, t. VI, red. I. Nowakowska-Kempna, WAM, Kraków, 2012, s. 237.
  17. Współczesne strategie i nowe wyzwania w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej, seria naukowa: PEDAGOGIKA – LOGOPEDIA – GLOTTODYDAKTYKA, t. VII, WAM, Kraków, 2013, s. 209.

Studia, rozprawy, artykuły

  1. Język mieszkańców Katowic, [w:] Rocznik Katowicki 1972/73, s. 23–27.
  2. Werbalny prefiks po- w języku polskim i bułgarskim, [w:] Prace Językoznawcze 3, Katowice 1976, s. 31–43.
  3. Nacechowanie emocjonalne języka katowiczan, [w:] Miejska polszczyzna mówiona. Metodologia badań, red. W. Lubaś, Katowice 1976, s. 8–17.
  4. Możliwości i ograniczenia przekładu nazw własnych nacechowanych stylistycznie, [w:] z Zagadnień języka artystycznego, Kraków 1977, s. 23–27.
  5. Polskie nazwy miejscowe (analiza synchroniczna), [w:] Onomastyka, Prace Językoznawcze, t. 4, Prace Naukowe UŚ nr 201, Katowice 1978, s. 25–34.
  6. Pozycja nazw własnych w przekładzie dzieła literackiego, [w:] Język artystyczny, t. I, red. A. Wilkoń, Katowice 1979, s. 196–214.
  7. Sposoby porozumiewania się w hali produkcyjnej (współautor: J. Janas), [w:] Socjolingwistyka 2, Analizy i syntezy, red. W. Lubaś, Warszawa-Kraków-Katowice 1979, s. 197–206.
  8. Wybrane zagadnienia składnika syntaktycznego w czwartym systemie wersyfikacyjnym, [w:] Studia i szkice o współczesnej polszczyźnie III, red. H. Wróbel, Katowice 1983, s. 59–85.
  9. Próba charakterystyki predykatów uczuć, [w:] Studia i szkice o współczesnej polszczyźnie IV, red. H. Wróbel, Katowice 1983, s. 54–64, współautor: E. Jędrzejko.
  10. Negacja znaczenia w akcie komunikacji (na przykładzie dysputy), [w:] „Problemy komunikacié”, Banská Bistrica 1984, s. 38–42.
  11. Próba charakterystyki predykatów uczuć (Współautorka: E. Jędrzejko), [w:] Studia i szkice o współczesnej polszczyźnie IV.. Red. H. Wróbel, Katowice 1985, s. 54–64.
  12. Struktura semantyczna predykatów uczuć a konstrukcje pytajne, [w:] „Polonica” X 1985, s. 11–21.
  13. Struktury składniowe a rym, [w:] Język Artystyczny nr 3, red. A. Wilkoń, Katowice 1985, s. 66–91.
  14. O uczuciach i ich objawach w świetle semantyki leksykalnej (Współautorka: E. Jędrzejko), [w:] „Przegląd Humanistyczny 1986, nr 7/8, s. 81–90.
  15. Catégorie du temps et l’interprétation sémantique du prédicat, [w:] „Neophilologica” V, Katowice 1986, s. 87–99.
  16. O uczuciach i stanach emocjonalnych (Próba analizy semantycznej), [w:] „Przegląd Humanistyczny” 1987, s. 113–129.
  17. Conséquences grammaticale et lexicale de l’application de la perspective fonctionnelle, [w:] „Neophilologica” VII, 1988, s. 95–118.
  18. Analyse linguistique des jugements de l’évaluation (Współautorka: J. Grymel), [w:] „Neophilologica” VIII, Katowice 1988, s. 50–67.
  19. Rélation causale et structure thème – rhème (Współautorka: J. Grymel), [w:] Acte du III-e Colloque de Langues Slavo-romanes, red. S. Karolak, W. Banyś, Katowice-Kraków 1989, s. 214–230.
  20. Aproksymacja semantycznego continuum, [w:] Podstawy metodologiczne semantyki współczesnej. „Język a kultura”, t. 8, Wrocław 1992, s. 125–157.
  21. Czy istnieje granica między semazjologią a onomazjologią w świetle analizy semowej?, [w:] „Prace Filologiczne” nr 35, Warszawa 1992, s. 234–244.
  22. Niektóre aspekty nauczania języków obcych w świetle semantyki antropologicznej i kognitywnej, [w:] Nauczanie, 1992, s. 49–63.
  23. Miejsce leksykologii w kognitywizmie, [w:] Opisać słowa, red. A. Markowski, Warszawa 1992, s. 118–133.
  24. Pogranicze językowo-kulturowe w perspektywie badań językoznawstwa porównawczego, [w:] Śląsk w badaniach językoznawczych: badanie pogranicza językowo-kulturowego polsko-czeskiego, T. 1 (redaktor), Katowice 1993, s. 22–36.
  25. Definiowanie znaczenia wyrażeń w kognitywizmie. Wybrane zagadnienia, [w:] O definicjach i definiowaniu (red. J. Bartmiński, R. Tokarski), Lublin 1993, s. 161–180.
  26. Valeurs heuristiques de la syntaxe sémantique, [w:] Etude linguistique de langues slaves et romanes. Praca zbiorowa poświęcona S. Karolakowi, Kraków 1993, s. 191–201.
  27. La théorie sémantico-syntaxique est-elle un programme scientifique de recherche?, [w:] “Neophilologica” IX, Katowice 1993, s. 61–72.
  28. Le rôle de la conventionnalité dans la sémantique cognitive, [w:] “Neophilologica” IX, Katowice 1993, s. 104–113.
  29. O potrzebie badań językowego obrazu świata gwar zachodniocieszyńskich w Republice Czeskiej, [w:] Jazyk a literatura v česko-polském kontextu, Red.: J. Svoboda, Ostrava 1994, 17-27.
  30. Zróżnicowanie współczesnej polszczyzny w zachodniej części Śląska Cieszyńskiego w Republice Czeskiej, [w:] K diferenciaci součesneho mluveného jazyka, Red.: D. Davidiva, Ostrava 1994, s. 166–179.
  31. Etyka – ruch ku górze, [w:] Etyka w środowisku akademickim. Materiały sympozjum poświęconego etyce w badaniach naukowych, Katowice 1994, s. 173–181.
  32. Zastosowanie analizy kognitywnej do badania języka dzieci i młodzieży, [w:] Studia Logopedyczne 2: Językowy obraz świata dzieci i młodzieży, Red.:J. Ożdżyński, Kraków 1995, s. 9–32.
  33. Z historii logopedii na Śląsku (Współautor: M. Chęciek), [w:] Logopedia nr 23, Lublin 1996, s. 57–69.
  34. Konceptualizacja PSA w języku polskim w świetle formułowania ocen, [w:] Acta Neophilologica, red. A. Wawrzyńczyk, Częstochowa 1996, s. 41–51.
  35. Rodzina polska w Republice Czeskiej i na Zaolziu, [w:] Śląsk w badaniach językoznawczych: badanie pogranicza językowo-kulturowego polsko-czeskiego, T. 3, Rodzina: język – tradycja – tożsamość (redaktor), Katowice 1997, s. 135–155.
  36. Górny Ślqsk jako mała ojczyzna. Podstawowe wykładniki językowe, [w:] Śląskjako region pogranicza językowo-kulturowego w edukacji (redaktor), Katowice 1997, s. 26–48.
  37. Kategoria TOŻSAMOŚCI w poezji cieszyńskiej, [w:] „Regionální literatura a její literárnĕ vĕdný výklad a hodmocení”, Ostrava 1997, s. 73–80.
  38. Utopie, stereotypy i paradygmaty w teoriach lingwistycznych, [w:] Utopie w językach, kulturach i literaturach Słowiań, t. 1, Ze świadomości utopijnej w refleksji językowej, red. E. Tokarz, Katowice 1997, s. 66–97.
  39. Możliwości i ograniczenia przekładu nazw własnych nacechowanych stylistycznie, [w:] Z zagadnień języka artystycznego, red. J. Bubak, A. Wilkoń, Kraków 1997, s. 29–46.
  40. Językowe i kulturowe wyznaczniki zachodnich ziem Śląska Cieszyńskiego – Zaolzia (współautor: B. Cząstka-Szymon), [w:] Prace Językoznawcze nr 25. Tom poświęcony prof. A. Kowalskiej, Red.: O. Wolińska, Katowice 1998, s. 32–40,.
  41. Społeczne aspekty dyspersji, [w:] „Effata – Otwórz się”. Logopedia jako nauka interdyscyplinarna: teoretyczna i stosowana (redaktor), Katowice 1998, s. 84–91.
  42. Edukacja semantyczna w nauczaniu początkowym, [w:] Nauczanie języka polskiego, Red.: M.T. Michalewska, Katowice 1999, s. 97–109.
  43. Między SACRUM i PROFANUM – o drzwiach i progu DOMU we frazeologii i przysłowiach polskich i słoweńskich (współautor: A. Będkowska-Kopczyk), [w:] W kręgu kultury Słowian, Red.: E. Tokarz, Katowice 1999, s. 233–238.
  44. Kształcenie kompetencji uczniów w środowisku dwujęzycznym Zaolzia, [w:] Nauczanie języka polskiego na świecie, Red.: J. Mazur, Lublin 1999, s. 18–25.
  45. Fakt językowy w kognitywizmie (na przykładzie kategorii), [w:] Nowe czasy, nowe „języki”, stare (i nowe) problemy (red. E. Jędrzejko), Katowice 1999, s. 37–48.
  46. Kształcenie kompetencji semantycznej uczniów w nauczaniu zintegrowanym i ćwiczeniach logopedycznych, [w:] Edukacja polonistyczna i matematyczna dzieci, Red.: B. Rocławski, Gdańsk 2000, s. 12, WYD. INTERNETOWE.
  47. Edukacja regionalna. Współpraca uczelni wyższych ze szkołami, [w:] Dziedzictwo kulturowe w regionie, Katowice 2000, s. 9–18.
  48. Ciało w umyśle czy język ciała, [w:] Język a kultura, t. 14: Uczucia w języku i tekście współredaktor obok Anny Dąbrowskiej i Janusza Anusiewicza, Wrocław 2000, s. 25–59.
  49. Wartość prawdy w dydaktyce uniwersyteckiej, [w:] Język polski jako przedmiot dydaktyki uniwersyteckiej, Red.: J. Bartmiński, M. Karwatowska, Lublin 2000, s. 101–117.
  50. GWARA w dziedzictwie kulturowym regionu, [w:] Edukacja polonistyczna i matematyczna dzieci, Red.: B. Rocławski, Gdańsk 2000, s. 11, WYD. INTERNETOWE.
  51. Wokół przedpojęciowych schematów wyobrażeniowych na przykładzie opozycji semantycznej GÓRA-DÓŁ (współautor: A. Będkowska-Kopczyk), [w:] Studia Macedonica, Skopje 2000.
  52. Komunikacja emocji a konwencja kulturowa, [w:] Jazykova komunikacia v 21. storoči: 4. medzinárodná vedecká konferencia o komunikácii, red. M. Krčmová, V. Patráš, P. Odaloš, Banská Bistrica 2001, s. 262–266.
  53. Metafora bliskości i więzi w przedkonceptualnych schematach wyobrażeniowych, [w:] Nadzieje i zagrożenia: Slawistyka i komparystyka u progu nowego tysiąclecia, Red.: J. Zarek, Katowice 2002, s. 454–459, współautor: Agnieszka Będkowska-Kopczyk.
  54. Współczesne doświadczanie przestrzeni w ujęciu językoznawczym (współautor: A. Będkowska-Kopczyk), [w:] Akademia: pismo Akademii Techniczno-Humanistycznej nr 1, Bielsko-Biała 2002, s. 21–22.
  55. Głowa i serce we frazeologii polskiej i słoweńskiej, [w:] Języki i tradycje Słowian, Red.: Emil Tokarz, Katowice 2003, s. 57–62, współautor: Agnieszka Będkowska-Kopczyk.
  56. Doświadczenia kurczenia się czasu i przestrzeni – próba ujęcia w aspekcie społecznym i lingwistycznym (współautor: A. Będkowska-Kopczyk), [w:] Z zagadnień literatury, kultury i języka, Red.: B. Tokarz, Katowice 2003 s. 219–222.
  57. The imagery of the path-goal schema in Polish, Russian, Bulgarian and Slovenian (współautorzy: Z. Kowalik, T. Żeberek, A. Będkowska-Kopczyk), [w:] Imagery in language: festschrift in honour of Professor Roland W. Langacker, Red.: B. Lewandowska-Tomaszczyk, A. Kwiatkowska, Frankfurt am Main 2004, s. 361–372.
  58. Kategorija čuvstva v kognitivnom jazykoznanii, [w:] Psihologičeskaja Služba: naučno-metodičeskij žurnal no 6, Minsk 2004, s. 5–11.
  59. Schemat wyobrażeniowy ŚCIEŻKA-CEL w językach polskim, rosyjskim, bułgarskim i słoweńskim (współautorzy: Z. Kowalik, T. Żeberek, A. Będkowska-Kopczyk), [w:] Studia Z Filologii Polskiej i Słowiańskiej nr 39, 2004, s. 197–217.
  60. Agens jako prototyp podmiotu w zdaniu. Prototypowość zdań agentywnych, [w:] Jezikova prednost, red.: M. Jesenšek, wyd. Zora, Maribor 2006.
  61. Moherowe berety, czyli o nowych frazemach w polskiej i bułgarskiej polityce, [w:] Paisievi četenija. Meždunarodna slavistična konferencja. Ezikoznanie, Plovdiv 2006, s. 109–123.
  62. Wypracowania maturalne uczniów szkół zaolziańskich jako teksty kultury, [w:] Teksty kultury: oblicza komunikacji XXI wieku. 2, Red.: J. Mazur, M. Rzeszutko-Iwan, Lublin 2006, s. 205–216.
  63. Chorwacja – mały kraj na wielkie wakacje, czyli o reklamie, [w:] Polska i Chorwacja w Europie Środkowej: integracja europejska w tradycji i przyszłości, Red.: Piotr Żurek, Bielsko-Biała 2007, s. 383–387.
  64. Język i kultura pogranicza, [w:] Uczeń na pograniczu polsko-słowackim (redaktor), Bielsko-Biała 2007, s. 37–51.
  65. „Polak czy Słowak to jedna rodzina”: analiza prac uczniów na temat krajobrazu kulturowego Sąsiada – Słowaka, [w:] Uczeń na pograniczu polsko-słowackim (redaktor), Bielsko-Biała 2007, s. 129–138.
  66. Patofonetyka jako przedmiot logopedii (współautor: D. Pluta-Wojciechowska), [w:] Afazja i autyzm – zaburzenia mowy oraz myślenia, red. M. Młynarska, T. Semereka, Wrocław 2007.
  67. Słowo prawdziwe jako sposób dotarcia do świata dziecka: uwagi o użyteczności przyczynowej teorii referencji w badaniach psychologiczno-pedagogicznych, [w:] Prace psychologiczno-pedagogiczne, Red.: Yuri Karandashev, Tatiana Senko, Danuta Pluta-Wojciechowska, Bielsko-Biała 2007, s. 18–23.
  68. Semantyka w kognitywnej teorii języka, [w:] Logopedia, t. 2, Materiały z międzynarodowej konferencji logopedycznej, red. M. Młynarska, T. Smereka, Wrocław 2007.
  69. Biegun fonologiczny wyrażeń językowych w interpretacji kognitywnej jako obiekt diagnozy logopedycznej, [w:] Logopeda, red. J. Gruba, Katowice, 2009, s. 7–15.
  70. Zaolziańskie dziedzictwo, [w:] Tradycja i współczesność. Folklor, język, kultura. Księga jubileuszowa dedykowana Prof. Karolowi Danielowi Kadłubcowi, red. D. Czubala, M. Miczka-Pajeska, seria „Oświata i kultura na Podbeskidziu”, t. V, Bielsko-Biała, 2009, s. 57–70.
  71. Teorie językoznawcze jako rama dla obserwacji mowy zdefektowanej. Prolegomena do badań nad dysglosją, [w:] Diagnoza i terapia dysglosji, Wydawnictwo Regionalnego Ośrodka Metodyczno-Edukacyjnego „Metis” w Katowicach, red. B. Cyl, Katowice, 2009, s. 5–13.
  72. Kształtowanie obrazu UCZUĆ i innych kategorii abstrakcyjnych u dzieci sześcioletnich, [w:] Sześciolatek: Przedszkolak czy uczeń? Dylematy w kształceniu i wychowaniu dzieci najmłodszych, red, I. Polewczyk, Gliwice 2009.
  73. Uwagi wstępne (współautorki: M. Knapik, A. Łobos), [w:] W harmonii z naturą- elementy ekologii w pedagogice i sztuce, seria naukowa: „W kręgu pedagogiki, logopedii i glottodydaktyki”, t. I, red. M. Knapik, A. Łobos, I. Nowakowska-Kempna, WAM, Kraków, 2009.
  74. Wprowadzenie (współautorka: D. Pluta-Wojciechowska), [w:] Studia z logopedii, seria naukowa: „W kręgu pedagogiki, logopedii i glottodydaktyki”, t. III, red. I. Nowakowska-Kempna, D. Pluta-Wojciechowska, WAM, Kraków, 2009.
  75. Wprowadzenie (współautorka: D. Pluta-Wojciechowska), [w:] Studia z neurologopedii, seria naukowa: „W kręgu pedagogiki, logopedii i glottodydaktyki”, t. III, red. I. Nowakowska-Kempna, D. Pluta-Wojciechowska, WAM, Kraków, 2009.
  76. Komunikacja w afazji semantycznej (współautorka: M. Barakomska), [w:] Studia z neurologopedii, seria naukowa: „W kręgu pedagogiki, logopedii i glottodydaktyki”, t. III, red. I. Nowakowska-Kempna, D. Pluta-Wojciechowska, WAM, Kraków, 2009.
  77. Semantyka w kognitywnej teorii języka, [w:] Logopedia, t. 2, Materiały międzynarodowej konferencji logopedycznej, red. M. Młynarska, T. Smereka, Wrocław 2009.
  78. Mots célèbres-Mots volants dans le discours public. Aspect glottodidactique, [w:] La porte des langues ouverte vers les hommes, INALCO, Paris 2009, s. 260–270.
  79. De l’hyperstructure publicitaire (sur quelques exemples de la publicité touristique) (współautorka: S. Camm), [w:] Acta Philologica, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2009, s. 229–236.
  80. Patofonetyka jako przedmiot kształcenia logopedycznego, współautorka: Danuta Pluta-Wojciechowska, [w:] Logopedia u progu XXI wieku, Red. M. Młynarska, T. Smreka, Z cyklu: Mowa i myślenie 3, Wyd. Pod. Studia Logopedyczne UW, Wrocław 2010, s. 195–200.
  81. Postępowanie terapeutyczne w pracy z pacjentem z afazją motoryczno-amnestyczną (współautor M. Barakomska), [w:] Studia z neurologopedii, seria naukowa: Pedagogika. Logopedia. Glottodydaktyka. t. III, red. I. Nowakowska-Kempna, D. Pluta-Wojciechowska, wyd. IGNATIANUM, WAM, Kraków 2010, s. 207–223.
  82. Problemy emocjonalne współmałżonków osób po udarze mózgu, [w:] Edukacja i socjalizacja w życiu osoby niepełnosprawnej, red. A. Klinik, D. Prysak, wyd. Humanitas, Sosnowiec 2010, s. 149–161, współautor M. Barakomska.
  83. Bułgarska reklama w dobie przemian, mediamorfozy i globalizacji, [w:] Slovo i slovesnost, Sbornik v čest na Doc. D-r Julija Baltova, Sofija 2010, Wyd. Emas, s. 152–161.
  84. Język reklamy jako wyraz współczesnej kultury, [w:] Paisievi četenija. Istorija i săvremenno săstojanie na bălgarskija ezik. Naučni trudove, tom 48, kn. 8, sb A, Filologia, Plovdiv 2010, s. 311–325.
  85. Reklama – gra potoczności ze sztuką, [w:] Slovjanite i tehnite kontakti. Wyd. US, Sofija 2010, s. 25–31.
  86. Bułgarska reklama: między globalizacją a lokalizacją, między sloganem a apoftegmatem, [w:] Red. A. Barańska, Wielokulturowość komunikacji, Wyd. Primum Verbum, Łódź 2011, s. 112–119.
  87. Konstruowanie sceny reklamy bułgarskiej – prototyp i propozycje nieprototypowe, [w:] Mižnarodnij slavističnij kolokvium, Lwów 2011.
  88. Istinata v poetikata na bălgarskata reklama. Pragmatičen aspekt na istinata, [w:] Istina, mistifikacija, lăža v slavjanskite ezici, literaturi i kultiri, Sbornik s dokladi ot Desetite nacjonalni slavistični četenija, Sofijski Universitet „Kliment Ohridski”, Godišnik, Wyd. Lektura, Sofija 2011, s. 40–49.
  89. Różne oblicza zaburzeń komunikacji u dzieci z wadami twarzoczaszki (współautor: Danuta Pluta-Wojciechowska), [w:] Z. Gajdzica, M. Bełza (red.), Wybrane zagadnienia socjalizacji i edukacji osób z ograniczoną sprawnością, Wyd. Of. „Humanitas”, Sosnowiec 2011, s. 54–60.
  90. W harmonii z przyrodą. O wychowaniu przedszkolaka do współistnienia i współżycia ze środowiskiem naturalnym, [w:] W harmonii z naturą. Elementy ekologii w pedagogice i sztuce, red. M. Knapik, A. Łobos, I. Nowakowska-Kempna, wyd. WAM, Kraków 2011, s. 125–136.
  91. Kształtowanie się wartości nadrzędnych w procesie wczesnego uspołecznienia dzieci w edukacji wczesnoszkolnej, [w:] Pamięć–Kultura–Edukacja. Red. AP Bieś SJ, M. Chrost, B. Topij-Stempińska, A. I., Wyd. WAM Kraków 2011, s. 215–245.
  92. Konstruowanie przyczyny emocjonalnej w języku polskim i słoweńskim, [w:] Językoznawstwo kognitywne III, red. A. Kwiatkowska, współautor: A. Będkowska-Kopczyk, Łódź 2012.
  93. Nowe zjawiska w bułgarskiej translacji, [w:] Konfrontacje języku i kulturze. Słowo w translacji 4, Gdańsk 2012.
  94. Scene Construcion in Press Advertisment and Media Convergence, [w:] Media Convergence – Medienkonvergenz, Wyd. Peter Lang, Berlin 2012.
  95. Żywoty świętych polskich o. Piotra Skargi SJ jako świadectwo życia według wartości, [w:] Rzecz o dziele Piotra Skargi SJ. Słowo o duchowości, patriotyzmie i wychowaniu, red. I. Nowakowska-Kempna, M. Chrost, wyd. Ignatianum, WAM, Kraków 2012, s. 145–155.
  96. Zasadi konstrukcijnoj gramatiki v analizi bolgarskih modalnih recen, [w:] „Problemi slovjanoznavstva – Problems of Slovonic Studies”, vipusk 61 – volume 61, Wyd. Institut Slavistiki LNUIF, Lwów 2012, s. 96–104.
  97. Gniew i złość – drogi do agresji, uzależnienia i śmierci. Wymiar wychowawczy i edukacyjny, [w:] Pedagogiczna refleksja nad życiem i śmiercią, red. B. Grochmal-Bach, wyd. Ignatianum, WAM Kraków 2012, s. 129–143.
  98. Dziedzictwo kulturowe i teraźniejszość REGIONÓW POGRANICZA w edukacji międzykulturowej, [w:] Dziedzictwo kulturowo-historyczne regionu. Pedagogika międzykulturowa i etnopedagogika w refleksji metodologicznej, red. I. Nowakowska-Kempna, wyd. WAM, Kraków 2012, s. 63–97.
  99. Rola i funkcje patofonetyki w diagnozie różnicowej afazji i dyzartrii. Zarys problematyki (współautor: M. Barakomska), [w:] Komunikace a handicap, red. K. Neubauer, M. Kaliba, Wyd. Gaudeamus, Hradec Králové 2012, s. 216–235.
  100. ŻYCIE jako wartość w twórczym procesie osiągania wiedzy przez uczniów edukacji wczesnoszkolnej, [w:] Uniwersalne wartości kultury w edukacji i terapii, red. I. Nowakowska-Kempna, wyd. WAM, Kraków 2012, s. 57–77.
  101. Wprowadzenie, [w:] Współczesne strategie i nowe wyzwania w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej, wyd. WAM, Kraków 2013.
  102. Holizm jako zasada metodologiczna w strategiach nauczania zintegrowanego, [w:] Współczesne strategie i nowe wyzwania w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej, wyd. WAM, Kraków 2013, s. 9–21.
  103. Podmiot doznający – experiencer w strukturach gramatycznych języka bułgarskiego na tle polszczyzny, [w:] „Język a Kultura” 2016, 3075/25, s. 231–248.
  104. Droga polskich jezuitów na Wschód, [w:] Słowianie w podróży, red. R. Wyżkiewicz-Maksimow, J. Dziuba, Gdańsk 2016, s. 13–26, Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego.
  105. Ziemia. Analiza semantyczna: od łańcucha polisemicznego do modelu sieciowego, [w:] Żywioły w poznaniu. Metodologie z perspektywy językoznawczej i literackiej, red. E. Pawlikowska-Asendrych, wyd. AJD, Częstochowa 2016, s. 40–70.
  106. Realizacja pomysłów dziecka wśród strategii stymulacji jego mowy i komunikacji. Uwagi o pedagogice kognitywistycznej (Współautor: Sandra Camm), [w:] Wielowymiarowość przestrzeni profilaktyki logopedycznej, red. E. Skorek, Zielona Góra 2017, s. 161–176.
  107. Znaczenie badań przesiewowych w zakresie ryzyka dysleksji dla profilaktyki przedszkolnej i szkolnej (Współautor: Barbara Pietrowska), [w:] Wielowymiarowość przestrzeni profilaktyki logopedycznej, red. E. Skorek, Zielona Góra 2017, s. 213–228.
  108. Komunikowanie się dzieci z dysfunkcjami sprzężonymi: niepełnosprawnością intelektualną i autyzmem (Współautor: Anna Dziwińska), [w:] Wielowymiarowość przestrzeni profilaktyki logopedycznej, red. E. Skorek, Zielona Góra 2017, s. 229–242.
  109. PRZYJAŹŃ wśród wartości (Współautor: Sandra Camm), [w:] Septuaginta pedagogiczno-katechetyczna, red. J. Mółka, A. Walulik, Kraków 2017, s. 75–88.

Recenzje

  1. W trosce o kulturę języka ojczystego (rec.), „Zaranie Śląskie” nr 3, Katowice 1977, s. 231–238.
  2. Z badań nad współczesną polszczyzną mówioną (rec.), „Zaranie Śląskie” nr 2, Katowice 1980, s. 388–391.
  3. Z badań socjolingwistycznych nad językiem mówionym mieszkańców Śląska i Zagłębia (rec.), „Zaranie Śląskie” nr 4, Katowice 1980, s. 391–396.
  4. Język mówiony Splitu (rec.), [w:] Socjolingwistyka nr 4, Red.: W. Lubaś, Katowice 1982, s. 254–257.
  5. Składnia semantyczna jako teoria języka. Uwagi o „Gramatyce współczesnego języka polskiego.” Cz. I Składnia, Warszawa 1984. „Poradnik Językowy”, z. 2 1988, s. 144–154.
  6. Składnia semantyczna jako teoria języka. Uwagi o „Gramatyce współczesnego języka polskiego.” Cz. I Składnia, Warszawa 1984. „Poradnik Językowy”, z. 3 1988, s. 211–221.
  7. Na marginesie książki Anny Wierzbickiej „Lexicography and Conceptual Analysis”kilka uwag o analizie prototypów, [w:] Etnolingwistyka IV (red. J. Bartmiński), Lublin 1992, s. 115–128.

Wypromowała 15 doktorów, spośród których 4 osoby uzyskały już stopień doktora habilitowanego. Była recenzentem 4 habilitacji, sześciu przewodów profesorskich i jednego doktoratu honoris causa[potrzebny przypis].

Przypisy

  1. 1,0 1,1 1,2 Prof. Iwona Elżbieta Nowakowska-Kempna, [w:] baza „Ludzie nauki” portalu Nauka Polska (OPI) [online] [dostęp 2012-12-30].
  2. 2,0 2,1 Władze Instytutu, www.ij.whum.ujd.edu.pl [dostęp 2020-12-15].
  3. Dane na podstawie wykazu absolwentów II LO im. M. Konopnickiej w Katowicach.
  4. Serwis PKW – Wybory 2004.

Linki zewnętrzne